Tuesday, February 12, 2008

BN jajah fikiran melalui media, siapa 'opinion leader'?

BN jajah fikiran melalui media, siapa 'opinion leader'?
Ali Bukhari Amir Mon Feb 11, 08 4:28:42 pm MYT
Akhbar Berita Harian semalam menyiarkan laporan jelajahnya ke Kota Bharu di KB Mall, Jalan Hamzah, yang berhampiran tempat menunggu bas. Yang mungkin ingin disampaikan oleh dalang-dalang akhbar itu ialah saluran media mereka telah berjaya 'menakluk' dan 'menjajah' pemikiran rakyat Kelantan.
-->
Sama ada pesanan mesej itu sampai atau tidak ke dalam ruang pengetahuan kita, tidaklah dapat diukur kerana ia melibatkan kejiwaan yang sulit dicerap penglihatan. Tapi, bagaimanapun, mesej itu jelas apabila sekeping gambar seolah-olah menunjukkan penerimaan rakyat Kelantan terhadap lidah kerajaan BN di pasaraya itu baru-baru ini.
Yang lebih penting, sejauhmana susunan kekuatan akhbar serta pasukan bloggers dapat menghebahkan isi kandungan manifesto kali ini? Paling penting, sejauhmana media kita dapat menjadi wadah memudahkan dialog antara pengundi dan pimpinan pembangkang bagi merincikan lagi maksud manifesto?
Manifesto kerajaan, walaupun tidak kuat, namun ia masih lagi bergerak dengan kekuatan media. Kedudukan ini tentu tidak adil. Tetapi, dalam keterbatasan ini, perlulah digunakan semaksima mungkin setiap inci ruang maya seperti internet, YouTube dan lain-lainnya.
Pertama, ia perlu melibatkan jawapan ke atas setiap persoalan rakyat yang dibangkitkan melalui media alternatif itu sendiri seperti surat pembaca. Seterusnya, barangkali ceramah rakyat sewajarnya bersifat dua hala dan bukan sehala. Dan menjawab persoalan rakyat itu adalah lebih utama berbanding penerangan isu-isu semasa.
Tanggungjawab media dalam usaha menerangkan jawapan pimpinan dalam konteks ini sememangnya memerlukan kekuatan daya pemikiran pimpinan rakyat sendiri. Lemahnya media alternatif bergantung terhadap lemahnya pimpinan menjawab persoalan rakyat.
Kedua, media pembangkang seharusnya dapat beroperasi sebagai penghadang terhadap propaganda parti lawan.
Dalam kajian Paul Lazarsfeld, Bernard Berelson dan Hazel Gaudet pada 1948, mereka ini telah membangunkan teori komunikasi yang dinamakan 'Two-step Flow' berdasarkan satu kajian bertajuk The People's Choice yang menganalisa proses membuat keputusan rakyat Amerika dalam kempen pilihan raya pemilihan presiden pada tahun 1940.
Kajian tersebut mencadangkan bahawa komunikasi daripada media-media akan melalui 'opinion leader' terlebih dahulu sebagai 'badan penapis' sebelum melalui rakyat. Walhal, teori sebelumnya mengandaikan bahawa media akan berterusan tiba ke minda khalayak sasaran seperti rakyat tanpa sebarang penapisan.
Kepada sebilangan pakar komunikasi, teori pemimpin pendapat ini membuktikan bahawa wujudnya penemuan terbaru yang telah mengubah sikap dan pemikiran mereka terhadap kekuatan media mutakhir ini. Pada ketika ini, masih belum wujud blog seperti sekarang.
Lazarsfeld mencadangkan bahawa, "idea lazimnya turun daripada radio dan bahan bercetak menerusi pemimpin pendapat dan seterusnya mengalir kepada masyarakat."
Ringkasnya, rakyat ada kecenderungan untuk dipengaruhi keputusan mereka melalui pertemuan bersemuka bersama calon berbanding kekuatan media massa. (Lazarsfeld, Menzel, 1963).
Pandangan calon-calon boleh disekat oleh suatu kumpulan yang dinamakan sebagai 'opinion leader' atau pun 'pemimpin pendapat'. Pemimpin pendapat ini boleh muncul dalam watak ketua keluarga yang akan bertindak sebagai badan penapis yang menyekat kebanjiran fakta yang dilihat sebagai salah ke atas ahli keluarganya. Hal ini juga boleh disamakan dengan pimpinan parti.
Bagaimanakah blog dan bloggers dapat memainkan peranan sebagai pemimpin pendapat?
Rasanya, dalam suasana sekarang, adalah menjadi kewajipan ke atas setiap wakil calon di Parlimen dan Dewan Undangan Negeri bagi mewujudkan blog sendiri yang dilengkapkan dengan pautan video rakaman ceramah mereka atau ceramah peribadi yang boleh dibuat secara peribadi bersama rakan-rakan untuk dimasukkan dalam YouTube dan sebagainya.
Memukat atau memancing undi?
Sebetulnya blogger persendirian mampu beraksi, memainkan peranan sebagai pemimpin pendapat sekali gus membantu para calon memenangi hati pengundi di kawasan Parlimen umum, khasnya di kawasan Dewan Undangan Negeri masing-masing.
Dalam bidang dakwah misalnya Mursyidul Am Ikhwan Muslimin, Mustafa Masyhur telah memperkenalkan konsep Dakwah Fardiyyah atau Dakwah Peribadi yang cukup berkesan dalam membina peribadi watak Muslim yang baik.
Hal ini boleh diterapkan dalam kegiatan merayu undi. Di sinilah dakwah fardiyyah boleh disamakan dengan kehadiran pemimpin pendapat tadi.
Jikalau ceramah dilihat sebagai memukat undi, dakwah peribadi adalah usaha memancing undi yang cukup berkesan. Dan, penggunaan blog adalah jambatan awal atau anak tangga pertama yang akan menghubungkan calon terhadap para pengundi di kawasannya.
Persoalannya kini, sejauhmanakah calon-calon pilihan raya berjiwa bloggers? Kekuatan calon pilihan raya berjiwa bloggers tentu berkesan dengan andaian bahawa hampir semua tempat di Malaysia dilengkapkan dengan prasara teknologi maklumat.
Jika calon-calon ini tidak berjiwa blogger, mereka boleh mengupah anak-anak muda yang memang berminat dengan aktiviti ini. Dalam pilihan raya Amerika Syarikat, semua aspek ini telah dimanfaatkan oleh calon-calon sama ada di pihak Democrats atau Republican.
Michael Scherer, seorang koresponden telah membuat liputan berhubung perkembangan Mike Huckabee di New Hampshire, diikuti Ketua Biro The Washington Jay Carney yang mengikuti perkembangan John McCain di tempat yang sama.
Malahan, Joe Klein, seorang kolumnis politik tersohor sering berada di belakang Hillary Clinton dalam kempen calon wanita berambut perang itu. Yang menariknya, Klein adalah seorang blogger di Swampland, yang memiliki pautan bersama Time.com.
Jangan lupakan seorang lagi blogger, Ana Marie Cox yang juga bertugas menulis laporan berhubung kegiatan politik dan ceramah John McCain di New Hampshire. Secara ringkas di sini, dapat diperhatikan kedudukan blogger yang cukup dihormati calon-calon sendiri.
Melalui blog inilah, calon-calon boleh berkomunikasi dengan penduduk setempat untuk menjawab masalah penduduk setempat yang tiada kaitannya dengan politik di peringkat kebangsaan.
Dr Mohd Nor Nawawi (Cesmacs) telah mengemukakan suatu pandangan yang mungkin boleh dilaksanakan calon pilihan raya. Hal ini dibangkitkan dalam suatu acara Penggerak Demokrasi ketika muhasabah pilihan raya Palestin antara Hamas dan Fatah sebelum ini.
"Saya melihat pandangan calon-calon Presiden ini boleh dikirim menerusi telefon bimbit pengguna. Dan hal ini tidak memerlukan banyak masa, kos perbelanjaan tinggi,"katanya.
Sebuah artikel menyebutkan bahawa kempen elektronik seperti ini dengan mudah dapat dimuat turun melalui YouTube.com. Persoalannya, sejauhmana calon pilihan raya dapat beraksi seperti bloggers sekali gus bertindas sebagai pemimpin pendapat dengan baik?
Mungkin, satu contoh terbaik setakat ini dapat dilihat kepada Ketua Pembangkang dalam Parlimen yang memanjangkan ideanya di Dewan Rakyat kepada pengetahuan khalayak.
Lim Kit Siang memulakan spekulasi mengenai pembubaran Parlimen yang dijangka akan berlaku pada 13 Februari. Tambahnya, penamaan calon mungkin jatuh pada 21 Februari, diikuti tarikh membuang undi pada 1 Mac depan.
"Secara kebetulan, pada tarikh tersebut (13 Februari) adalah bersamaan hari ke-7 dalam tahun Cina. Abdullah sebagai warga Pulau Pinang seharusnya sedar bahawa hal ini akan berkembang menjadi suatu masalah lain," kata beliau.
Lim menambah, jika hal ini berlaku, maka tindakan Abdullah bukan sahaja menunjukkan bahawa beliau tidak menghormati perayaan Tahun Baru Cina, malah tidak menghormati hari Pai Tian Gong yang jatuh pada hari ke-9, dengan merujuk kepada Tahun Baru Lunar.
"Inilah tarikh kelahiran Maharaja Jed. Dan ia adalah peristiwa penting kepada masyarakat Hokkien di Pulau Pinang," tulisan beliau dipetik.
Secara sinis, Lim turut bertanya: "Kenapakah Abdullah seolah-olah berasa 'malu' dalam meyakinkan khalayak bahawa tarikh pembubaran Parlimen itu akan diisytiharkan selepas perayaan Chap Goh Mei pada 21 Februari?"
Lim menambah, hal itu perlu dilakukan jika Abdullah ingin menunjukkan rasa hormat dan kepekaannya kepada semua pimpinan kerajaan dan rakyat Malaysia yang berbilang kepercayaan, budaya dan agama.
"Jika pembubaran Parlimen berlaku selepas perayaan hari Chap Goh Mei, maka ada lagi beberapa tarikh penting yang menjadi spekulasi. Iaitu, pembubaran berlaku pada tarikh 22 Februari, penamaan calon pada 27 Februari atau 1 Mac di mana hari pengundian akan berlaku pada 8 Mac depan," kata beliau lagi.
Pandangan Lim ini mewakili pandangan kaum Tionghua dan kesannya sebagai 'Opinion Leader' tetaplah berpengaruh dalam beberapa kes tertentu. Jika tidak, kenapakah Menteri Penerangan Dato' Zainuddin Maidin sehingga sanggup membawa komentar pengunjung blog Lim ke Parlimen?
Tambah menarik, Zam 'sudi' menyiarkan rakaman itu di RTM.
Lim setidak-tidaknya berjaya mengheret suatu isu sebagai pemimpin pendapat.
Kita kini menunggu beberapa wakil rakyat dan calon pilihan raya yang mampu bertindak sebagai pemimpin pendapat yang berkesan sebagai badan penapis media propaganda kerajaan.

No comments: