Wednesday, February 6, 2008

Haidar Mempunyai Talian Saudara dengan Fairuz, Lima Peguam Bertindak Keluar Untuk Bantah Suruhanjaya

Haidar Mempunyai Talian Saudara dengan Fairuz, Lima Peguam Bertindak Keluar Untuk Bantah Suruhanjaya

Kuala Lumpur, 5 Feb - Ketua Umum KeADILan Anwar Ibrahim telah membuat permohonan untuk membantah bekas Ketua Hakim Malaya Haidar Mohd Noor daripada terus mengerusi Suruhanjaya DiRaja kerana mempunyai bukti bahawa bekas Ketua Hakim Negara, Ahmad Fairuz adalah saudara kepada Haidar.
Anwar membantah pengerusian Haidar kerana terdapat kemungkinan kepentingan yang bercanggah. Pertalian saudara adalah berasaskan perkahwinan antara adik-beradik dua individu tersebut.
Anwar juga telah melantik Sankara Nair and peguam veteran Karpal Singh sebagai sebagai peguamnya untuk membuat permohonan kepada Suruhanjaya hari ini.
Dalam kenyataan pada hari yang sama, Haidar menolak permohonan yang dibuat. Haidar menjawab “Saya jarang berhubung dengan Ahmad Fairuz. Oleh itu tiada apa-apa sebab yang munasabah untuk saya berhenti mengerusi Suruhanjaya.”
Ini adalah kali yang kedua Haidar menolak permohonan sebegini. Keahlian beliau dalam Suruhanjaya turut dipersoalkan pada awal persidangan Suruhanjaya kerana menyandang jawatan sebagai ahli lembaga Perdana Leadership Foundation yang diketuai oleh bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad yang merupakan seorang saksi dalam penyiasatan Suruhanjaya.
Hari ini, Suruhanjaya juga membuat keputusan untuk melarang Anwar dan badan bukan kerajaan Aliran untuk menyertai persidangan Suruhanjaya.
Keputusan ini adalah berikutan keengganan dua pihak tersebut untuk menarik kenyataan mereka berkenaan Suruhanjaya yang dikatakan menghina persidangan.
Apabila lima peguam Anwar dilarang oleh Suruhanjaya daripada mengemukakan soalan atau berhujah dalam persidangan akibat larangan kepada Anwar dan Aliran, kelima-lima peguam tersebut bertindak keluar daripada dewan persidangan.
Semakan mahkamah akan dipohon untuk mencabar keputusan Suruhanjaya.

No comments: