Tuesday, February 12, 2008

Putar belit kenyataan - Anwar bidas Najib

Putar belit kenyataan - Anwar bidas Najib
Mohd Sabri Said Mon Feb 11, 08 2:43:44 pm MYT
BATU KAWAN, 11 Feb (Hrkh) - Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KeAdiLan), Dato' Seri Anwar Ibrahim membidas Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak yang sengaja memutar belitkan pandangannya mengenai penurunan harga minyak, kerana Najib mengetahui ianya boleh di atasi untuk memberi kelesaan pada keseluruhan rakyat.

Tegasnya, minyak di negara ini bermutu dan bernilai tinggi apabila diekspot maka mustahil ia tidak boleh diturunkan bilamana keuntungan Petronas berkali ganda.
"Penurunan petrolium negara tidak akan mengbangkrapkan negara malahan mengimbangkan ekonomi yang sedia ada. Jika dia (Najib) tak percaya serahkan pada Barisan Alternatif (BA) memerintah.
"Kita boleh laksanakan apa yang difikirkan buntu oleh Barisan Nasional (BN)," kata Anwar ketika berceramah di Pusat Asuhan Tunas Islam (PASTI) Juru semalam.
Menurut Anwar, jika BA menang gaji minima akan dinaikan ke RM1,500 sebulan berbanding sekarang ada rakyat yang berpendapatan di bawah paras kemiskinan. Sedangkan, gaji kepimpinan BN berkali ganda dengan elaun yang melimpah ruah.
Apakah, rakyat mahu melihat rakan mereka terus hidup melarat tanpa pembelaan walhal wang negara digunakan terhadap projek mega yang keuntunganya kembali kepada kroni.
"Itulah natijah jika terus berikan sokongan pada BN. Mereka hanya pentingkan kroni bukanya bermatlamat membantu rakyat terutamanya rakyat bawahan, " katanya dalam program anjuran KeAdilan Bahagian Batu Kawan.
Rakyat ujarnya, boleh menilai apa tujuan sebenar membina koridor Wilayah Utara atau Timur, Wilayah Iskandar dan kini menular ke Sarawak semuanya mempunyai agenda dan kepentingan tersembunyi.
Di Pulau Pinang dan utara semenanjung dihadiahkan 'Koridor Wilayah Utara' di mana dalam majlis perasmianya sahaja di Kedah pada penghujung tahun lalu jutaan ringgit dihabiskan.
"Siapa yang untung disebalik projek 10 tahun akan datang adakah rakyat macam kita atau kepimpinan BN. Contoh paling ketara ialah RapidPenang dan akan datang Monorel di Pulau Pinang siapa punya, " tanya beliau di sambut hadirin 'anak Pak Lah!.
Selain memberikan penurunan harga minyak, tol dan gaji minima dinaikan, BA juga berjanji bila menguasai Malaysia akan memberikan pendidikan percuma pada rakyat tidak macam sekarang mereka asyik menipu.
"Rakyat ditipu oleh Menteri Pelajaran, Dato' Seri Hishammuddin Hussein kononnya nak bagi yuran percuma tapi apa yang berlaku hanya mansuh yuran RM4.90 tapi kena bayar RM100.00 lebih pada sekolah, " tegasnya.
Dalam ceramahnya, Anwar menggesa rakyat supaya tidak menjadi 'Khadam Umno' lagi dalam Pilihan Raya Umum ke 12 nanti kerana kepimpinan atasan akan melatu sekiranya Barisan Nasional (BN) menang besar sepertimana sebelum ini.
Sebaliknya, rakyat di era Teknologi Maklumat (IT) menjadi rakyat yang cerdik dan tahu menilai di manakan harga diri sebenar untuk memastikan negara ini makmur jauh daripada penindasan pemimpin, rasuah, penyelewengan dan kronisme.
"Biar yang lepas jadikanlah teladan. Kita harus bangkit dalam satu suara untuk tidak lagi menyokong kerajaan yang kuropsi. Apatah lagi menjadi khadam kepada Umno yang langsung tidak ada hati perut membantu mengatasi kegawatan negara sekarang ini, " jelasnya.
Turut ceramah pada malam itu ialah Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Ustaz Mujahid Yusuf Rawa dan Ketua Perhubungan KeAdiLan Pulau Pinang, Dato' Zahrin Hashim

No comments: