Tuesday, February 5, 2008

Najib minta maaf roboh kuil, Umno hina orang Melayu?

Najib minta maaf roboh kuil, Umno hina orang Melayu?
Azamin Amin Mon Feb 04, 08 1:23:26 pm MYT
KUALA LUMPUR, 4 Feb (Hrkh) - Ramai yang kesal dan merasa 'tersentuh', dengan sikap pilih kasih Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak berkaitan isu perobohan rumah ibadat yang mana beliau bersikap 'apologetik' tatkala berhadapan dengan kaum India.

Untuk meraih sokongan bangsa India dalam mendepani pilihan raya umum akan datang, Najib dilihat secara terbuka memohon maaf atas kesilapan kerajaan merobohkan rumah ibadat mereka sedang tidak pernah kedengaran pemimpin Umno termasuk beliau sendiri membuat kenyataan sama setelah merobohkan surau dan masjid orang-orang Islam.
Najib dilaporkan meminta maaf tentang isu pemusnahan Kuil Sri Maha Mariamman, Padang Jawa di Klang pada 29 Oktober seminggu sebelum Deepavali.
"Jangan ulangi kesilapan di masa hadapan. Kalau kami salah, kami akui kesilapan. Kami minta maaf atas apa yang berlaku,"katanya yang dipetik daripada sebuah akhbar tabloid berbahasa Inggeris hari ini.
Seorang penulis email ke Harakahdaily menyatakan sikap Najib ini benar-benar menyinggung perasaan orang Islam yang lain di samping tidak menafikan hak agama lain untuk membina rumah ibadat masing-masing.
"Tiada sebarang permohonan maaf atau dialog terbuka oleh pemimpin Umno dengan orang Islam tentang perobohan surau dan masjid yang banyak berlaku di Selangor.Mereka semakin angkuh bertindak secara kasar 'membenamkan' rumah Allah tanpa sebarang penjelasan dan menuduh kita membina secara haram dengan sewenangnya.
"Mungkin anggapan mereka, apa saja yang dilakukan Umno, orang melayu dan Islam tidak berani membantah, akur dan terus menyokong mereka," kata penulis yang menggunakan samaran Wahab daripada Klang, Selangor.
Dalam laman web tranungkite seorang penulis dikenali sebagai 'alhusseyn' berkata sikap Najib ini menunjukan betapa gundah gulana dan keresahan yang sedang melanda Barisan Nasional (BN) semenjak tuntutan Hindraf dan Makhal Sakthy yang mengancam peranan MIC yang mewakili orantg-orang India selama ini.
"Statistik yang diakui Najib sendiri menunjukkan bahawa pendapatan isi rumah kaum India ialah RM3,215, lebih tinggi daripada purata kebangsaan RM3,022 dan juga kaum Bumiputera RM2,522.
"Statistik tersebut adalah bukti kegagalan Umno dalam memperjuangkan agenda Melayu sebagaimana yang selalu dilaung-laungkannya dan hanyalah sebagai retorik untuk menagih simpati dan sokongan semata-mata," katanya.

No comments: